Adres:



telefon:

e-mail:

strona internetowa:

W wyniku partnerskiej współpracy między Interzero a Grupą Eurocash, w sklepie sieci Delikatesy Centrum przeprowadzony został test butelkomatu. Od początku 2023 klienci mogli oddawać butelki PET, butelki ze szkła oraz puszki, otrzymując w zamian bon finansowy, który był honorowany w kasach sklepu.

Pionierski projekt w służbie ekologii

Interzero oraz Grupa Eurocash robią wszystko by jak najlepiej przygotować się do zbliżającego się wielkimi krokami systemu kaucyjnego. Uruchomienie pierwszego butelkomatu w Warszawie obie strony potraktowały jako projekt pilotażowy, który pozwoli na wyciągnięcie wniosków i efektywne planowanie dalszych działań.

Coraz więcej krajów w Europie decyduje się na wprowadzenie depozytowej zbiórki opakowań na napoje. W Polsce ma ona obowiązywać od 2025 roku. Zgodnie z unijną dyrektywą Single Use Plastic (SUP), państwa członkowskie UE powinny zapewnić 77% poziom zbiórki butelek z tworzyw sztucznych wprowadzonych do obiegu po 2024 r., a 90% w 2029 r. Do nowoczesnych rozwiązań, które wspierają realizację tych założeń, zaliczają się urządzenia automatyzujące zbiórkę odpadów.

Propozycja zaoferowana Grupie Eurocash przez Interzero, to butelkomat Sielaff SiCompact XL, wyróżniający się prostą obsługą, wysoką wydajnością zbiórki oraz szybkością przetwarzania. Urządzenie przyjmuje butelki PET, ze szkła oraz puszki, a dzięki precyzyjnym czytnikom kodów kreskowych, wadze i dwóm prasom może przyjąć je w błyskawicznym tempie – aż 60 pojemników na minutę. Sprzęt rozpoznaje typy opakowań w czasie rzeczywistym, akceptując tylko te przeznaczone do kontaktu z żywnością. Poziom wypełnienia butelkomatu można monitorować na bieżąco online. Walory te zdecydowały o wyróżnieniu modelu Sielaff Złotym Medalem Grupy MTP podczas POLECO 2022.

Przeprowadziliśmy dokładną analizę rynku, aby zaoferować naszym partnerom rozwiązanie szyte na miarę, które mogą dostosowywać do własnych potrzeb i możliwości. Ważna była dla nas także wygoda korzystania z butelkomatów przez konsumentów. To kluczowy aspekt powodzenia przedsięwzięcia. Jesteśmy dumni z zaufania, jakim obdarzyła Nas Grupa Eurocash i mamy nadzieję, że dalsza współpraca będzie rozwijać się pomyślnie – komentuje Paweł Lesiak, Wiceprezes Interzero.

– Wokół systemu kaucyjnego cały czas jest wiele niewiadomych, na które jako kluczowy partner sklepów lokalnych w całej Polsce chcemy odpowiedzieć. Butelkomat stanowi idealne rozwiązanie dla sklepów większych, dysponujących przestrzenią na jego ustawienie. To też pokazał nasz test. Korzyści jakie płyną z rozwiązania są niepodważalne. Wyzwaniem natomiast jest stworzenie rozwiązania również dla sklepów o mniejszej powierzchni –
komentuje Joanna Szubielska, Senior Menadżer Działu Zarządzania Jakością i BHP w Grupie Eurocash.

Rezultaty, które zwiastują sukces

Pomimo braku zakrojonej na większą skalę kampanii promocyjnej, zainteresowanie oraz ilość przyjmowanych opakowań na początku testu notowały wyjątkowo dynamiczny wzrost. Aktualnie butelkomat przyjmuje ok 825 opakowań w tygodniu, co stanowi imponujące 24% średniej ich sprzedaży w tym punkcie.

Podsumowując – każdego dnia, z butelkomatu korzysta około 20 klientów, którzy oddają 7-8 opakowań. Patrząc na otrzymane wyniki, można z pewnością stwierdzić, że ten krok w kierunku innowacji i odpowiedzialności ekologicznej jest krokiem w dobrą stronę. Planowana zmiana sposobu rozliczenia kaucji z bonów na zakupy na formę pieniężną, zdecydowanie wzmocni efektywność zbiórki opakowań zwrotnych.

Zrównoważony rozwój – efekt wspólnych działań

Zmiany, które niesie ze sobą zrównoważony rozwój kształtują naszą codzienność, wpływając na to, jak żyjemy, pracujemy i konsumujemy. W obliczu wyzwań klimatycznych, utraty bioróżnorodności i innych globalnych problemów, staje się on nie tylko koniecznością, ale również szansą na stworzenie lepszego, bardziej sprawiedliwego świata.

– Musimy być aktywnymi uczestnikami tego procesu, podejmując świadome decyzje, wspierając inicjatywy zrównoważone, i budując przyszłość, w której warto żyć dla każdego. Wprowadzenie i spopularyzowanie automatycznego systemu kaucyjnego w Polsce to część naszej misji. Chcemy rozwijać rozwiązania, które wspierają gospodarkę obiegu zamkniętego i przybliżają nasz kraj do poziomu europejskiego w tym zakresie. Interzero działa na wielu rynkach UE, mamy wieloletnie doświadczenie i jesteśmy w pełni przygotowani na nadchodzące zmiany legislacyjne w Polsce – mówi Paweł Lesiak.

O Interzero

Interzero jest europejskim liderem w dziedzinie ochrony środowiska i gospodarki obiegu zamkniętego. Wprowadza u klientów innowacyjne rozwiązania, które zwiększają efektywność wykorzystywania surowców i minimalizują niekorzystny wpływ przedsiębiorstw na środowisko. Interzero specjalizuje się w zamykaniu obiegów surowców oraz kompleksowych usługach recyklingu, doradztwa środowiskowego i edukacji ekologicznej. Firma projektuje i wdraża rozwiązania w duchu gospodarki cyrkularnej, zapobiegając marnotrawstwu surowców i optymalizując gospodarkę odpadami. Eksperci Interzero wspierają przedsiębiorców na każdym etapie: od optymalizacji procesów odzysku i recyklingu, poprzez audyty i szkolenia, po implementację maszyn kompostujących, butelkomatów i zdalnie zarządzanych koszy na odpady. Wszystkie te działania ułatwiają wdrożenie zmian w kierunku nowoczesnej gospodarki o obiegu zamkniętym.

Więcej informacji: interzero.plGrupa Eurocash

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich – takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Klientami Eurocash są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którym Grupa oferuje z jednej strony efektywne modele biznesowe, a z drugiej skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu. Z liczbą ponad 20 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w TOP10 największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. Dąży do tego, by wyznaczać trendy także w zakresie odpowiedzialności. Do 2030 r. Grupa zamierza zmniejszyć swoją emisję CO2 o 47,7 proc. w ramach strategii dekarbonizacji, jaką przyjęła w 2022 r. –  w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative* (SBTi).

Kontakt dla mediów:

Ruslana Dmytrenko  Marta Gryglewicz  
Młodsza Specjalistka ds. Marketingu  PR Hub  
Interzero  Managing Director  
+48 532 750 749  +48 504 640 360
marketing@interzero.pl  marta.gryglewicz@prhub.eu